Erstatning for patientskade

Er der opstået fejl under din opera­tion? Er du blevet diag­no­sti­ceret for sent? Eller har anden lægelig- eller medi­cinsk behand­ling påført dig en patientskade, kan du have krav på patien­ter­stat­ning.

Patientska­desager er dog komplekse. Og oftest kan man i løbet af proces­sen få brug for en advokat med speci­ale i patientskader. Hos Elmer Advokater har vi mere end 20 års erfa­ring med at sikre erstat­ning til patien­ter.

På denne side kan du læse mere patientskadeområdet og bl.a. læse:

  • Hvor­dan du anmel­der en patientskade
  • Hvilke frister, der gælder for patien­ter­stat­ning, samt,
  • Hvor­dan du klager over en afgø­relse, som Patien­ter­stat­nin­gen har truffet.

Har du spørgs­mål eller brug hjælp, er du velkom­men til at kontakte os og få en vurde­ring af dine mulig­he­der. Det koster dig ikke noget.


Anmeldelse af patientskade

For at få erstat­ning for en patientskade skal du anmelde din skade til Patien­ter­stat­nin­gen.

Patien­ter­stat­nin­gen behand­ler anmel­del­ser fra patien­ter og træffer afgø­rel­ser om, hvor­vidt den enkelte patient har ret til erstat­ning.

Har du blot den mind­ste mistanke om, at du er påført en skade i forbin­delse med en behand­ling på fx. et sygehus, hos egen læge eller som følge af bivirk­nin­ger efter et læge­mid­del, så anbe­fa­ler vi altid, at du anmel­der dit forløb til Patien­ter­stat­nin­gen.

Det er nemlig nemt at anmelde en skade på Patien­ter­stat­nin­gens hjem­meside. Og så koster det ikke noget at få Patien­ter­stat­nin­gen til at vurdere din sag.

Når du har anmeldt din skade, vil Patien­ter­stat­nin­gen selv indhente alt læge­ligt mate­ri­ale, og din sag vil blive fore­lagt en læge­kon­su­lent.

Heref­ter vil Patien­ter­stat­nin­gen træffe afgø­relse om, hvor­vidt du har ret til patien­ter­stat­ning.

Du kan læse mere om anmel­delse af patientskader på vores side anmeld patientskade.

 

Frist for patienterstatning

Det er vigtigt, du anmel­der din patientskade i tide.

Der er normalt en frist for at anmelde en skade på 3 år. Det vil sige 3 år fra skades­tids­punktet, eller 3 år fra det tidspunkt, hvor du blev opmærk­som på skaden.

Mange patien­ter opda­ger dog først, at de har været udsat for en patientskade flere år efter, at foræl­del­ses­fri­sten er over­skredet.

Men det bety­der ikke, at de ikke kan have krav på erstat­ning. Vi har i hvert fald sikret en lang række patien­ter deres erstat­ning, selvom Patien­ter­stat­nin­gen har afvist med den begrun­delse, at sagen er forældet.

s blandet andet om denne sag, hvor en kvinde fik erstat­ning, selvom hun første opda­gede patientskaden 8 år efter, den var sket.

 

Klage over Patienterstatningens afgørelse

Er du util­freds med Patien­ter­stat­nin­gens afgø­relse, kan du klage til Anke­nævnet for Patien­ter­stat­nin­gen.

Anke­nævnet behand­ler klager over afgø­rel­ser om erstat­ning for skader sket i forbin­delse med behand­ling eller læge­mid­ler.

Det er dog ikke risi­kofrit at klage. Derfor er det en god ide at søge råd hos en af vores speci­a­li­ster forin­den.

Du kan læse mere om klager ved anke­nævnet på vores side Anke­nævnet for Patien­ter­stat­nin­gen

 

Klage over læge eller sygehus

Du kan også klage over en læge eller klage over et sygehus, hvis du er util­freds med den behand­ling, du har fået.

En sådan patient­klage vil i sig selv ikke føre til erstat­ning.

Men får du ret i, at din behand­ling har været kritisa­bel, kan det få betyd­ning, når Patien­ter­stat­nin­gen eller anke­nævnet vurde­rer din sag.

s mere herom på vores side om klage over læge eller sygehus.

 

Vi kan tage hånd om din sag

Selvom patien­ter selv kan komme i gang med deres sag ved at indgive en anmel­delse til Patien­ter­stat­nin­gen, så der det videre forløb ofte komplekst.

Selve opgø­rel­sen af krav på erstat­ning kan være vanske­lig. Og er du tilkendt en erstat­ning, så inde­bæ­rer en klage til anke­nævnet altid en risiko for, at du mister retten til hele eller dele af din erstat­ning.

Hos Elmer Advokater har vi rådgivet og ført sager om patientskader i mere end 20 år. Vores advokater er nogle af landets mest erfarne og kompe­tente på området, og de har erfa­ring med sager, der har angået en lang række forskel­lige sygdomme og skader.

Har du derfor spørgs­mål eller brug for vores hjælp, er du velkom­men til at kontakte os for en ufor­plig­tende snak om dine mulig­he­der.

Beslut­ter du efter­føl­gende, at vi skal hjælpe dig videre, vil vi i fælles­skab aftale rammerne for vores arbejde.

Med andre ord – det koster dig ikke noget, før vi har en aftale om, hvad vi skal gøre for dig, og hvad det skal koste.

s også: Erstat­ning efter personskade

Advokat Mie Ramsay Teit

Mie Ramsay Teit

Advokat

Direkte: +45 3367 6782

Advokat Karsten Høj

Karsten Høj

Partner

Direkte: +45 3367 6785

Kontakt os

Du kan skrive eller ringe direkte til vores advo­ka­ter.

Det koster ikke noget.