ERSTATNING FOR PATIENTSKADE

Er der opstået fejl under din operation? Er du blevet diagnosticeret for sent? Eller har anden lægelig- eller medicinsk behandling påført dig en patientskade, kan du have krav på erstatning.

Patientskadesager er dog komplekse. Og oftest kan man i løbet af processen få brug for en advokat med speciale i patientskader. I det tilfælde har vi hos Elmer Advokater mere end 20 års erfaring med at sikre erstatning til patienter.

Har du spørgsmål eller brug hjælp, er du derfor velkommen til at kontakte os og få en vurdering af dine muligheder. Det koster dig ikke noget.


ANMELDELSE AF PATIENTSKADE

For at få erstatning for en patientskade skal du anmelde din skade til Patienterstatningen.

Selv hvis du kun har den mindste mistanke om, at du er påført en patientskade, anbefaler vi, at du anmelder dit forløb til Patienterstatningen.

Du anmelder din skade på patienterstatningens hjemmeside. Det er nemt at anmelde, og så koster det ikke noget at få Patienterstatningen til at vurdere din sag.

Når du har anmeldt din skade, vil Patienterstatningen selv indhente alt lægeligt materiale, og din sag vil blive forelagt en lægekonsulent.

Herefter vil Patienterstatningen træffe afgørelse i din sag.

Du kan læse mere om anmeldelse af patientskader på vores side anmeld patientskade.

 

FRIST FOR PATIENTERSTATNING

Det er vigtigt, du anmelder din patientskade i tide.

Normalt er der en frist for patienterstatning på 3 år. Det vil sige 3 år fra skadestidspunktet, eller 3 år fra det tidspunkt, hvor du blev opmærksom på skaden.

Mange patienter opdager dog først, at de har været udsat for en patientskade flere år efter, at forældelsesfristen er overskredet.

Men det betyder ikke, at de ikke kan have krav på erstatning. Vi har i hvert fald sikret en lang række patienter deres erstatning, selvom Patienterstatningen har afvist deres sag som forældet.

Læs blandet andet om denne sag, hvor en kvinde fik erstatning, selvom hun første opdagede patientskaden 8 år efter, den var sket.

 

KLAGE OVER PATIENTERSTATNINGENS AFGØRELSE

Er du utilfreds med Patienterstatningens afgørelse, kan du klage til Ankenævnet for Patienterstatningen.

Det er dog ikke risikofrit at klage. Derfor er det en god ide at søge råd hos en af vores specialister forinden.

Du kan læse mere om klager ved ankenævnet på vores side Ankenævnet for Patienterstatningen

 

KLAGE OVER LÆGE ELLER SYGEHUS

Du kan også klage over en læge eller klage over et sygehus, hvis du er utilfreds med den behandling, du har fået.

En sådan klage vil i sig selv ikke føre til erstatning.

Men får du ret i, at din behandling har været kritisabel, kan det få betydning, når Patienterstatningen eller ankenævnet vurderer din sag.

Læs mere herom på vores side om klage over læge eller sygehus.

 

VI KAN TAGE HÅND OM DIN SAG

Selvom patienter selv kan komme i gang med deres sag ved at indgive en anmeldelse til Patienterstatningen, så der det videre forløb ofte komplekst.

Selve opgørelsen af krav på erstatning kan være vanskelig. Og er du tilkendt en erstatning, så indebærer en klage til ankenævnet altid en risiko for, at du mister retten til hele eller dele af din erstatning.

Hos Elmer Advokater har vi rådgivet og ført sager om patientskader i mere end 20 år. Vores advokater er nogle af landets mest erfarne og kompetente på området, og de har erfaring med sager, der har angået en lang række forskellige sygdomme og skader.

Har du derfor spørgsmål eller brug for vores hjælp, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om dine muligheder.

Beslutter du efterfølgende, at vi skal hjælpe dig videre, vil vi i fællesskab aftale rammerne for vores arbejde.

Med andre ord – det koster dig ikke noget, før vi har en aftale om, hvad vi skal gøre for dig, og hvad det skal koste.

 

Advokat Mie Andersen

Mie Andersen

Advokat

Direkte: +45 3367 6782

Advokat Karsten Høj

Karsten Høj

Partner

Direkte: +45 3367 6785

Kontakt os

Du kan skrive eller ringe direkte til vores advokater.

Det koster ikke noget.